Reistrends 2016, wat betekenen ze nu daadwerkelijk

In inspiratie / aug 31, 2016 / Schrijf een reactie

Traditiegetrouw begint het jaar met trendvoorspellingen, ook in de reisbranche. Tripadvisor deed uitgebreid onderzoek, Travelmedia uit België presenteerde vijf trends voor 2016 en op de Vakantiebeurs vertelde Tessa aan de Stegge van CherryPicker welke tien trends bepalend zijn in 2016.
Er zijn veel overeenkomsten, weinig verschillen maar wat betekenen deze gesignaleerde reistrends nu voor de reisprofessional? De gepresenteerde trends samengevat in vier thema’s.

  1. Optimisme

We beginnen met het goede nieuws, “the future is bright is een van de eerste slides van CherryPicker. Tessa verwijst ook naar de positieve woorden over 2016 als aantrekkende economie, hogere consumentenbestedingen waarmee de Vakantiebeurs startte. De aantrekkende economie maakt dat consumenten aan geven meer op vakantie te willen gaan.

Tripadvisor ondervroeg 44.000 reizigers en hoteliers over hun plannen en concludeert dat drie van de vier accommodatie-eigenaren positief zijn over hun winstverwachting voor 2016. Ze hebben zelfs plannen de prijzen omhoog te gooien vanwege toenemende vraag (35%) of door gedane renovaties (36%). Van de meerderheid van deze groep komt het optimisme voort uit geplande evenementen en conferenties in hun omgeving.

Van de hoteliers ziet 91% een toenemend aantal directe boekingen als belangrijke succesfactor voor de toekomst.
Reizigers geven in het Tripadvisor onderzoek aan meer te willen besteden aan reizen omdat het “worth it”. Reizen vinden ze belangrijkheid voor hun gezondheid en welzijn.

Travelmedia blijft vooral optimistisch over het kansrijke segment van de Boomers, de 50- en 60 jarigen, benadrukken. Weliswaar zijn ze eigenlijk geen trend meer, maar ze zijn wel van blijvende invloed volgens Travelmedia, omdat deze generatie veel reist en een gemiddeld hoog bestedingspatroon heeft.

Reisprofessionals mogen weer in de toekomst geloven. Bijkomend voordeel: Het biedt ruimte voor innovatie en nieuwe uitdagingen.

  1. ‘Connected’ zijn

Geen verrassing dit thema, maar het blijft onontkoombaar. Reizigers willen ‘connected’ zijn, willen overal goed wifi. Om ervaringen te delen en ontmoetingen (ook met ‘locals’) te regelen, om informatie te verzamelen, snel te beslissen en intuïtief te reizen.

‘Digital Nomads’ noemt Tessa aan de Stegge de reizigers die 24/7 selfie’s en braggie’s makend zich verplaatsen en ondertussen aan ‘life logging’ doen: je eigen leven continu vastleggen met hun smartphone. Tessa signaleert ook de trend: ‘Collect memories’, waarbij de reiziger om steeds nieuwe verhalen te maken, vaker korter op reis gaat, zich uitleeft op festivals en er ‘connected’ en al, ook vaker ‘solo’ op uittrekt.

Technologie

Travelmedia ziet vooral technologische toepassingen als het om ‘connected’ zijn gaat.

Ze signaleren dat we nu toe zijn aan Draadloos identificeren: een toepassing van het draadloos internet, gecombineerd met je persoonlijke gegevens. Hiermee kan veel beter een maatwerk worden geleverd. Voorbeelden zijn het magische polsbandje dat je toegang verleent in Disney Parken en het ontgrendelen van de hotelkamerdeur met je smartphone.
Als het op service aan komt, liggen hier veel kansen. Hoe fijn is het als je een parkeergarage uitrijdt, en de boom gaat vanzelf open.

In lijn met deze trend noemt Travelmedia ook Micro moments. Een begrip dat een jaar geleden door Google is geïntroduceerd. Zoekopdrachten vinden overal en op elk moment á la minute plaats, ook apps sturen om de haverklap notificaties. Reizigers worden continu geïnformeerd en gaan zelf op zoek naar informatie, die snel direct beschikbaar moet zijn.

Als reisprofessional is de uitdaging te reiziger te informeren op locatie met als voorwaarden: snel, overzichtelijk en aangepast aan de context.

Ondertussen is de technologie (lees de ontwikkeling van algoritmes) nog lang niet klaar. Travelmedia noemt de ontwikkeling van een Persoonlijke Concierge: Apps op je mobiele telefoon die steeds beter de rol vervullen van een ‘Personal Assistant’. Een proef in San Francisco om een reis te boeken met als enige hulpmiddel Messenger (Facebook) toonde verrassend goede resultaten.

dig concierge

Volgens Tripadvisor ziet als gevolg van ‘connected’ zijn voor hoteliers dat ze continu hun reputatie online moeten volgen en beheren.

  • 93% Van de hoteliers geven aan dat de online reviews van reizigers heel belangrijk zijn voor de toekomst van hun business.
  • Online reputatie management vormt nog steeds een grote investering voor accommodatie eigenaren in 2016, waarvan 59% aangeeft er meer in te gaan investeren dan in 2015.

Het thema ‘connected’ is allesomvattend voor de reisprofessional. Het begint met snel wifi. Het einde van alle digitale mogelijkheden die het contact met de reiziger zullen optimaliseren is nog lang niet in zicht.

  1. Nieuwe ervaringen

Voor Tripadvisor is het trend nummer 1: ‘Seeking new experiences’. Van de ondervraagde reizigers geeft 69% aan een nieuwe bestemming te willen proberen in 2016.
Het sluit aan bij de door Cherry Picker genoemde trend ‘under the radar’: naar coole en unieke plekken gaan om de massa te ontlopen. Of de trend ‘Mystery me: je laten verrassen, verbazen en buiten je comfortzone gaan. De aanbieder Srps.me speelt hier op in. Ook Skyscanner biedt de optie van ‘anywhere to everywhere’.

anywhere

Ontmoeten

Nieuwe ervaringen opzoeken geldt ook vnieuwe ontmoetingen; ‘Do it Peer’, genoemd door Cherry Picker: Contact maken met lokale mensen, voor tips of voor het lenen van hun surfboard. Of door lokaal behulpzaam te zijn en een gratis kamer te verdienen bij bijvoorbeeld  Gigrove. 

Ook Tripadvisor ziet in haar resultaten dat de bewoners van een land een bepalende rol kunnen spelen bij bestemmingskeuze. 47% Van de reizigers geeft aan dat de bevolking en de cultuur redenen voor de reis zijn geweest.

Tripadvisor ontdekte daarbij dat “TV tourism” stijgende is: een op de vijf wereldreizigers koos de bestemming na het bekijken van een tv-programma.

Voor de reisprofessional betekent de drang naar nieuwe ervaringen en nieuwe ontmoetingen dat aanbod en de communicatie (misschien wel op tv zoals Tripadvisor ontdekte) over bestemmingen, locaties en accommodaties gevarieerd moet blijven. Contentmarketing, bloggen en storytelling sluiten goed op dit thema aan.

  1. Personalisatie

Voor een op de vijf reizigers in het Tripadvisor onderzoek was een speciale aanbieding van een hotel of pakketreis een reden om te boeken. Ook persoonlijke aanbiedingen kunnen de reisbestemming bepalen. Voor bijvoorbeeld hoteliers een kans om die zo gewenste directe boekingen binnen te halen (zie thema 1).

Cherry Picker noemt het ‘no size fits all’: hoe specialer, unieker, precies op het lijf geschreven, hoe verleidelijker het aanbod voor de reiziger. Die reiziger ontwikkelt zich volgens haar van ‘all inclusive’ naar ‘all exclusive’, hij wil vrijheid en flexibiliteit. Tessa noemt als voorbeelden een ‘poshtel’, een hostel maar met sjieke kamers en fietsvakanties met hele luxe tenten.
Voor ieder wat wils, lijkt het credo te zijn voor reisprofessionals.

En zoals hierboven bij de ‘micro moments’ is benoemd, zal het ook gaan om de juiste content, op het juiste moment. Succesvol personaliseren zal om steeds meer kennis van de klant en zijn gedrag vragen. Om emphatie, om creativiteit en om analyse van de gegenereerde data zoals is beschreven in het duidelijke artikel van Lobke Elbers:

De drijfveren
Om die reiziger, die klant zo goed mogelijk te begrijpen, vind ik de vier door CherryPicker gesignaleerde drijfveren om te gaan reizen interessant:

  1. Ervaringen zijn belangrijker dan bezittingen. De #yolo gedachte blijft actueel. Het leven zien als een poëziealbum waar je de plaatjes van je nieuwe ervaringen inplakt.
  2. Spontaniteit; weinig behoefte aan controle wel aan spontane ontmoetingen.
  3. Instant travel; elk moment een reis kunnen boeken, hoe, waar en wanneer ik dat wil.
  4. Sociale status; reizen als metafoor van wie je bent.

Het zijn menselijke drijfveren om te reizen die ieder voor zich een uitgangspunt kunnen zijn voor een (nieuw) businessmodel, zoals AirBnB of startup’s als sprss.me en gigrove.com

Last but not least; het papier
Travelmedia geeft een zesde trend als bonus:Het succes van een door hun gelanceerd tijdschrift over travel. Zoals ze zelf schrijven: “De vraag naar boeken stijgt, de verkoop van e-readers daalt. Amazon opende een boekwinkel. En nichemagazines schieten de grond uit. Gewoon op papier, ruikend naar lijm en inkt. Met sterke verhalen en knappe foto’s.”
Ik ben zelf sinds twee jaar betrokken bij zo’n niche tijdschrift, ook professioneel gemaakt, ook digitaal te vinden. Het is mooi, het verbindt, levert echte reacties op en adverteerders betalen, ze staan zelfs in de rij.
Waarmee ik maar wil zeggen, zet jezelf als reisprofessional niet vast. Blijf proberen, blijf ontdekken. Zeker nu we de toekomst optimistischer zien. Kijk heel goed om je heen, blijf je als een vakantieganger gedragen. Ook in 2016.

Dit artikel verscheen eerder op Travelnext.nl