Is content goed voor je bezoeker, dan is het ook goed voor Google

In inspiratie / okt 2, 2016 / Schrijf een reactie

SEO, hoger scoren bij Google zonder te betalen voor advertenties, wordt steeds minder geheimzinnig. Op de workshop ‘Nazomertips, vindbaar en zichtbaar zijn voor klanten en Google’ vertelde ik wat je als aanbieder zelf kan doen.

In deze blog een stappenplan en de link naar de gehele presentatie.

stap 1: Verplaats jezelf in je klanten.

Wat is mijn expertise, welke vragen kunnnen bezoekers daarover hebben?
Welke vragen stellen je klanten aan je? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Hoe zou je die omschrijven. Vind je die omschrijvingen, antwoorden en uitleg nu eigenlijk op je site?

Hierover nadenken en zonodig aanpassingen doen, is al een eerste belangrijkse stap in het optimaliseren van de website voor Google (SEO).

Tip: Denk niet in woorden maar in vragen:
70% van al het zoekverkeer is long tail: meer dan 3 woorden. Ook door spraakherkenning (voice search) . En ook omdat we allemaal ervaren dat Google steeds slimmer wordt (zie stap 3).

stap 2: Kwaliteit > kwantiteit

  • Gedetailleerd antwoord geven op een vraag
  • Maak de titel van de content hetzelfde als een mogelijke zoekopdracht
  • Denk hierbij ook aan titels van de pagina’s
  • Ga met uitgebreide artikelen, de diepte in (niet meteen op home)
  • Verwerk backlinks (als een wikipedia)
  • Content goed structureren en overzichtelijk presenteren
  • Maak bijvoorbeeld een stappenplan
  • Gebruik rijke content
  • Zorg voor afwisseling

Tip: Voor Google geldt: hoe langer bezoek = goede website

stap 3: Dynamiek

– Google houdt van reacties op je website, van activiteit. Van regelmatige updates en van activiteit.

– Social media en SEO gaan hand in hand: shares en interactie op social media helpen bij de optimalisatie van je website.

stap 4: leesbaarheid/gemak

– Schrijf zoals je praat, gebruik normale taal en leg vaktaal uit. Klink als een mens.

Niet als machine.

– Google kijkt steeds meer naar wat je bedoelt met je content ( de semantiek), zoekt naar de verbanden tussen de geboden informatie. Scant niet een paar woordjes maar onderzoekt de context (= rank brain)

Tip: Is je lokale vindbaarheid belangrijk, benoem dan op relevante plekken de plaatsnaam

Hier vind je de gehele presentatie van onze Nazomertips.